De ce Michelin va fabrica anvelope din lemn și nu din petrol

de: Daniel Ștefan
23 07. 2018

Michelin vrea o schimbare radicală a compoziției cauciucurilor, care să fie mai prietenoasă cu mediul. Soluția gândită nu e chiar atât de ecologică pe cât ar părea.

După cum probabil știi, Michelin este una dintre cele mai mari și mai cunoscute companii producătoare de anvelope din lume. Este recunoscută pentru calitatea cauciucurilor produse, precum și pentru durabilitatea supusă chiar și la condiții grele de mers.

Pe viitor însă, Michelin plănuiește să schimbe compoziția chimică a anvelopelor sale. Adică vrea să înlocuiască materialul petrolifer din compoziție cu lemnul, deoarece reprezentanții companiei franțuzești sunt de părere că petrolul începe să se epuizeze în următorii 20 de ani și nici nu e prietenos cu mediul înconjurător.

La prima vedere, nu pare deloc o evoluție. Ai putea să înțelegi că, după secole de inovații, ne întoarcem la roata de lemn din Antichitate, dar lucrurile nu stau chiar așa.

Anvelopele Michelin vor arăta în continuare la fel, ne asigură Cyrille Roget, un reprezentant al companiei, de la departamentul științific și de comunicare. Pentru a fi la fel de elastice, de rezistente și de aderente, anvelopele vor conține elastomeri, dar produși din lemn, așchii de lemn mai precis, precum cele din PAL.

În prezent, 80% din totalul compoziției chimice a cauciucurilor pentru vehicule este petrol. Până în 2048, din cauza reducerii cantității globale a țițeiului, a creșterii prețului acestuia și a efectelor nefaste pe care le are asupra mediului, acel procent utilizat în anvelope va scădea la 20%, dar calitatea va fi drastic afectată.

Prin urmare, lemnul ar putea fi soluția optimă pentru a continua să mai activeze în industria anvelopelor și pentru a păstra calitatea și renumele istoric. De asemenea, folosirea cauciucului natural va intra din nou în discuție, la fel ca în anii de pionierat al autovehiculelor, când industria petrolului abia lua avânt.

Cu alte cuvinte, Michelin vrea cumva o întoarcere la origini, dar, în același timp, dorește și câteva măsuri inovative. De exemplu, Michelin visează ca în viitor, anvelopele să fie produse cu ajutorul imprimantelor 3D.

Roget este convins că, în viitor, șoferii posesori de cauciucuri Michelin vor putea să-și schimbe mult mai rapid penurile atunci când se tocesc tocmai datorită imprimării 3D.

În plus, cei de la Michelin se gândesc serios să producă o generație complet nouă de anvelope care să fie durabile pe întreaga durată de viață a vehiculului respectiv, fără să mai fie nevoie să le schimbi des, nici măcar între anotimpuri.